Montáž a servis LPG a CNG zariadení Zvolen

Blog

Kúpa auta s továrenským LPG / CNG

Počas našej servisnej praxe sme zozbierali dostatočné množstvo skúseností s vozidlami na LPG aj CNG namontovanými priamo výrobcom vozidla. V tomto článku Vám ich v krátkosti zhrnieme.

Auto s plynovým pohonom priamo od výrobcu je bezpochyby krajšie riešenie než akokoľvek precízne prevedená dodatočná prestavba v ktorejkoľvek, aj tej najlepšej montážnej dielni ktorá robí prestavby áut na LPG  / CNG poctivo, spoľahlivo a bezpečne. Z tohto dôvodu je to stále častejšie lákadlo pre vodičov, ktorým sa páči továrenské prevedenie. O tom je zbytočné diskutovať, je to fakt.
Je to dané tým, že s rozmiestnením komponentov a celkovou koncepciou počítajú konštruktéri už pri vývoji jednotlivých modelov. Tiež podmienky záruky vyzerajú na papieri lepšie. Funguje a vyzerá to skutočne perfektne. Keď to funguje...

Toto však častokrát platí len do momentu, kedy sa niečo opotrebí, pokazí. K tejto situácii dochádza podľa našich skúseností v prípade LPG po nájazde cca 30-60.000 km od kúpy vozidla (v závislosti na kvalite tankovaného paliva), v prípade CNG obvykle po štyroch a viac rokoch alebo po najazdení cca 100.000 km. A v tomto momente dochádza k "vytriezveniu". Nie každý motorista totiž vie, že továrenské prestavby majú jednu vlastnosť, ktorú mnohí z Vás nevedia. Diagnostický a obslužný softvér je tzv. "uzavretý". Je vyrobený tak, že k nemu majú prístup len autorizované servisy. Bežné montážne dielne tento softvér spravidla nemajú a preto nedokážu diagnostikovať a opraviť prípadnú závadu. V takom prípade niet inej možnosti než zveriť opravu značkovým servisom.

Značkové servisy majú (niekedy) hodinovú sadzbu za svoje služby inú, než bežné LPG/CNG servisy. Vadné diely neopravujú, ale vymieňajú. Taktiež cena náhradných dielov je úplne niekde inde ako pri dodatočnej prestavbe. Ale toto všetko sa ešte dá "zniesť", navyše pre firemné vozidlá je výška nákladov na servis nepodstatná položka.

Idylka však skončí, keď takéto auto kúpi bežný "smrteľník" (rozumej občan s priemernou mzdou) z bazáru, po skončení záruky.

Z našej praxe vieme, že niektoré značkové servisy nemajú také bohaté skúsenosti s diagnostikou a najmä servisom ako pracoviská, ktoré montujú a servisujú splynovače denne mnoho rokov. Môžem zodpovedne povedať, že sa nájde veľmi veľké množstvo autorizovaných servisov, ktoré plynové autá neservisujú vôbec. Dôvod je ten, že ich radšej ani nepredávajú. Samozrejme česť výnimkám. Avšak ja osobne zatiaľ o žiadnej výnimke neviem. Opravte ma prosím, ak sa mýlim, nechcem nikomu krivdiť. Vidíme a riešime to takmer denne pretože nás oslovuje stále viac a viac zákazníkov, ktorým v značkových servisoch nevedia pomôcť. V niektorých prípadoch v takejto situácii značkové servisy oslovujú nás s požiadavkou o pomoc alebo radu. Toto sa týka vozidiel, ktoré sú už v prevádzke a v rámci záruky sú predajcovia povinný postarať sa o odstránenie závady.

V mnohých prípadoch disponujeme diagnostikou, pomocou ktorej závadu nájdeme a odstránime veľmi rýchlo a lacno. Stávajú sa však aj prípady, kedy nemáme k dispozícii potrebný softvér a závadu musíme hľadať manuálne a riešiť veľmi pracne a zdĺhavo. V drvivej väčšine prípadov problém vyriešiť vieme a zákazníka dokážeme zbaviť problému. Takéto opravy však je potrebné nechať u nás v servise na viac dní a na výsledok si jednoducho počkať pokiaľ problém odhalíme a vyriešime.

S najhoršími prípadmi nás oslovujú zákazníci s vozidlami po záručnej dobe. V tej chvíli už prestáva byť pre užívateľa auto s továrenskou prestavbou zaujímavé, pretože cena servisu a náhradných dielov je často niekoľkonásobne drahšia ako cena dielov dodatočnej prestavby. Tam sa čaro továrenskej prestavby stráca úplne a vtedy zákazník pochopí, že estetická výhoda je zanedbateľná v porovnaní s nákladmi na prevádzku a údržbu takéhoto plynového zariadenia.

Takéto autá potom končia v bazároch za veľmi zaujímavé ceny.
No a kto si takéto auto kúpi neuvedomí si, že si vlastne kúpil problém. Preto ak hľadáte auto s LPG na základe skúseností, ktoré sme zozbierali počas našej praxe odporúčame dať prednosť kúpe benzínového auta BEZ LPG a toto si dať namontovať dodatočne. Získate tým okrem plnej dvoj a niekedy aj viacročnej záruky aj istotou plnej a funkčnej technickej podpory zo strany montážnej dielne, ktorá montáž vykonalan ielen počas záruky. O cene servisných úkonov a náhradných dielov ani nehovorím.

P.S.: Na Slovensku sa pri továrenskej prestavbe používajú najčastejšie splynovače značky Landi Renzo a Teleflex. Nieje však neobvyklé aj zariadenie, ktorého výrobca a pôvod je pre nás dodnes záhadou. Sú pri nich však používané mierne odlišné, modifikované komponenty ktoré sú hodne drahšie oproti cenám komponentov použitých pri dodatočnej prestavbe.

Myslite na to teda ešte pred kúpou auta. Najmä pokiaľ ho plánujete využívať dlhšie ako 4 roky. Verte nám, oplatí sa to.

— Marián Hatiar CEO, Hatiar, s.r.o.

Tento článok vznikol na podnet jedného nášho zákazníka, ktorý si kúpil auto nemenovanej (ale na Slovensku veľmi rozšírenej) značky už továrensky vybavené splynovačom. Po troch neskutočne zdĺhavých procesoch reklamácie sa rozhodol auto vrátiť, kúpiť iné a nechať ho prestavať u nás na LPG. Je to problém danej značky, že sa nedokáže postarať o spoľahlivosť svojich produktov, ktoré medzičasom úplne stiahli z ponuky.

Záver ? Než si kúpite čokoľvek overte si dobre referencie daného produktu. Ja si ani mobilný telefón nekúpim, pokiaľ si o ňom nezozbieram dostatok informácií a nezíska si moju dôveru.

Prajem Vám preto veľa šťastných a najmä lacných kilometrov.

Pokračovanie nabudúce...

 

Hľadať

No Internet Connection