Montáž a servis LPG a CNG zariadení Zvolen

Blog

Kúpa auta s továrenským LPG / CNG

Počas našej servisnej praxe sme zozbierali veľké množstvo skúseností s vozidlami na plyn namontovanými priamo výrobcom vozidla. Tu Vám ich v krátkosti zhrnieme...

Auto s plynovým pohonom priamo od výrobcu je nepochybne krajšie a lepšie riešenie než akokoľvek precízne prevedená dodatočná prestavba. To je jednoducho fakt.
Dodatočná prestavba môže byť vykonaná v ktorejkoľvek, aj tej najlepšej montážnej dielni ktorá robí prestavby áut na LPG  / CNG krásne, poctivo, spoľahlivo a bezpečne. To je aj jeden z dôvodov, prečo je továrenské LPG/CNG stále veľké lákadlo pre vodičov, ktorí chcú jazdiť za polovicu, EKOnomicky a EKOlogicky.
Je to dané tým, že s rozmiestnením komponentov a celkovou koncepciou alternatívneho pohonu počítajú konštruktéri už pri vývoji jednotlivých vozidiel. Tiež podmienky záruky vyzerajú na papieri lepšie.
Malou nevýhodou pri výbere nového auta s LPG/CNG je "oklieštená" ponuka. Jednoducho nieje na výber z rôznych verzií ako motorizácie, pohonu (napr. pri Dacii nieje k dispozícii pohon 4x4) tak prevedenia karosérie (sedan, combi, hatchback...).

To však častokrát platí len do momentu, kedy sa niečo opotrebí, pokazí. K tejto situácii dochádza podľa našich skúseností v prípade LPG po nájazde cca 40-90.000 km od kúpy vozidla (v závislosti na kvalite tankovaného paliva), v prípade CNG obvykle po štyroch a viac rokoch alebo po najazdení cca 100.000 km. A v tomto momente dochádza k "vytriezveniu". Nie každý motorista totiž vie, že továrenské prestavby majú jednu vlastnosť, ktorú mnohí z Vás nevedia. Diagnostický a obslužný softvér je tzv. "uzavretý", zamknutý. Je vyrobený tak, že k nemu majú prístup len autorizované servisy. Bežné montážne dielne tento softvér spravidla nemajú a preto nedokážu diagnostikovať a opraviť prípadnú závadu. V takom prípade niet inej možnosti než zveriť opravu značkovým servisom.

Značkové servisy majú (niekedy) hodinovú sadzbu za svoje služby inú, než bežné LPG/CNG servisy. Vadné diely neopravujú, ale vymieňajú. Tiež cena náhradných dielov je úplne niekde inde ako pri dodatočnej prestavbe. Pre firemné vozidlá je výška nákladov na servis nepodstatná položka, ale bežnému človeku (rozumej občan s priemernou mzdou) sa môže z ceny opravy aj zakrútiť hlava...
Vtedy idylka skončí.

Z našej praxe vieme, že značkové servisy nemajú skúsenosti s diagnostikou a najmä servisom LPG a CNG systémov. Môžem zodpovedne povedať, že sa nájde veľmi veľké množstvo autorizovaných servisov, ktoré plynové autá neservisujú vôbec. Vidíme a riešime to takmer denne pretože nás oslovuje stále viac a viac zákazníkov, ktorým v značkových servisoch nevedia pomôcť, alebo nacenia opravu na astronomické čísla. V niektorých prípadoch značkové servisy oslovujú nás s požiadavkou o pomoc alebo radu. Toto sa týka najmä vozidiel po záruke, kedy už predajcovia niesú povinní postarať sa o odstránenie závady.


V mnohých prípadoch (a je ich stále viac a viac) disponujeme diagnostikou, pomocou ktorej závadu nájdeme a odstránime veľmi rýchlo a lacno. Stávajú sa však aj prípady, kedy softvér nemáme k dispozícii a závadu musíme hľadať manuálne. 
Každý problém však vieme vyriešiť a zákazníka dokážeme zbaviť problému.

S najhoršími prípadmi nás oslovujú zákazníci s vozidlami po záručnej dobe. V tej chvíli už prestáva byť pre užívateľa auto s továrenskou prestavbou zaujímavé, pretože cena servisu a náhradných dielov je často niekoľkonásobne drahšia ako cena dielov dodatočnej prestavby. Tam sa čaro továrenskej prestavby stráca úplne a vtedy zákazník pochopí, že estetická výhoda je zanedbateľná v porovnaní s nákladmi na prevádzku a údržbu takéhoto plynového zariadenia.

Takéto autá potom končia v bazároch za veľmi zaujímavé ceny.
No a kto si takéto auto kúpi neuvedomí si, že si vlastne kúpil problém. Preto ak hľadáte auto s LPG na základe skúseností, ktoré sme zozbierali počas našej praxe odporúčame dať prednosť kúpe benzínového auta BEZ LPG a toto si dať namontovať dodatočne. Získate tým okrem plnej dvoj a niekedy aj viacročnej záruky aj istotou plnej a funkčnej technickej podpory zo strany montážnej dielne, ktorá montáž vykonalan ielen počas záruky. O cene servisných úkonov a náhradných dielov ani nehovorím.

P.S.: Na Slovensku sa pri továrenskej prestavbe používajú najčastejšie splynovače značky Landi Renzo, Metatron a Teleflex. Nieje však neobvyklé aj zariadenie, ktorého výrobca a pôvod je pre nás dodnes záhadou. Pri takýchto zariadeniach sú používané odlišné, modifikované komponenty ktoré sú hodne drahšie oproti cenám komponentov použitých pri dodatočnej prestavbe.

Myslite na to teda ešte pred kúpou auta. Najmä pokiaľ ho plánujete využívať dlhšie ako 4 roky. Verte nám, oplatí sa to.

— Marián Hatiar CEO, Hatiar, s.r.o.

Tento článok vznikol na podnet jedného nášho zákazníka, ktorý si kúpil auto nemenovanej (ale na Slovensku veľmi rozšírenej) značky už továrensky vybavené splynovačom. Po troch neskutočne zdĺhavých procesoch reklamácie sa rozhodol auto vrátiť, kúpiť iné a nechať ho prestavať u nás na LPG. Je to problém danej značky, že sa nedokáže postarať o spoľahlivosť svojich produktov, ktoré medzičasom úplne stiahli z ponuky.

Záver ? Než si kúpite čokoľvek overte si dobre referencie daného produktu. Ja si ani mobilný telefón nekúpim, pokiaľ si o ňom nezozbieram dostatok informácií a nezíska si moju dôveru.

Prajem Vám preto veľa šťastných a najmä lacných kilometrov.

Pokračovanie nabudúce...

 

Hľadať

No Internet Connection